Het kabinet moet bij het coronabeleid niet alleen kijken naar ziekenhuisbedden, maar ook naar gezonder leven, zeggen wetenschappers. Nieuwsuur besteedde aandacht aan het belang van een gezonde leefstijl, in de krant verscheen een paginagrote advertentie van topsporters en Erik Scherder waarin zij het belang van bewegen onderstreepten. Juist nu. Want, een gezonde leefstijl is belangrijk om complicaties bij een virusinfectie (zoals corona) te voorkomen. Daarom moet meer aandacht aan bevordering van een gezonde leefstijl worden besteed, onder meer om de schade bij een eventuele tweede of derde coronagolf te beperken.

Wat precies de invloed is van gezond leven op het verloop van een corona-infectie, is niet bekend. Maar duidelijke aanwijzingen dat gezonde voeding, voldoende bewegen en goede nachtrust een positief effect hebben, zijn er wel. Een gezonde leefstijl versterkt het immuunsysteem, denkt men. Meer mensen zouden zich dat ter harte moeten nemen. Daarnaast zien we dat bij veel patiënten onder de 70 gezondheidsproblemen als hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten de reden dat zij in het ziekenhuis of op de ic belanden. En 80% van de Corona-patiënten op de ic’s heeft overgewicht. Juist deze aandoeningen zijn met een andere leefstijl te genezen en te voorkomen.

Ontregelde stofwisseling

Bij obesitas, type 2-diabetes en hart- en vaatziekten, is de stofwisseling ontregeld. Als de stofwisseling langdurig van slag is, zorgt dit voor chronische ontstekingen. Met name een te veel aan buikvet veroorzaakt een chronische ontstekingsreactie in het lichaam. Als zo’n ontsteking door suddert, komt het immuunsysteem niet tot rust en is het niet klaar voor een aanval van virussen zoals het coronavirus. “Vergelijk het met een elastiekje dat continu op spanning staat; het kan niet meer meestretchen wanneer er nog meer druk op wordt uitgeoefend”, schrijven de onderzoekers. Daarom stellen zij dat meer aandacht voor gezond leven de bevolking weerbaarder kan maken voor het virus dat voorlopig nog onder ons is.

Qua voeding raden de onderzoekers onder meer omega 3-vetzuren (vette vis) aan, omdat die ontstekingen remmen. Zwarte bessen, frambozen, druiven en broccoli hebben dit effect ook.

Suikers en koolhydraten wakkeren ontstekingsreacties juist aan. Zo min mogelijk (snelle)koolhydraten is dus het devies. Lastig, omdat onze voeding ontzettend veel verstopte suikers bevat. Eet daarom zo onbewerkt mogelijk. Geen pakjes, zakjes en kant-en-klaar producten, maar verse en onbewerkte voedingsmiddelen. De sapmachines in supermarkten zijn een ramp wat suiker betreft. Een glas sinaasappelsap bevat een berg aan suiker en heeft verder geen meerwaarde. Eet liever gewoon 1 sinaasappel. Die bevat voldoende vitamine C en verder heel veel gezonde vezels die niet in het sap zitten.

Alcohol matigen is ook belangrijk. En niet roken natuurlijk.

Beweging

Voldoende bewegen is eveneens aan te raden, terwijl 53 procent van de Nederlanders juist minder bewoog de afgelopen weken. “Regelmatige fysieke activiteit en regelmatige lichaamsbeweging kunnen de veroudering van het immuunsysteem beperken of vertragen, wat verder bewijs levert dat lichaamsbeweging gunstig is voor de immunologische gezondheid”, schrijven de onderzoekers. Intensieve training is niet nodig. Stevig doorwandelen werkt ook goed. Matig intensief bewegen is zelfs beter dan zeer intensief actief zijn. Bij voeding geldt iets vergelijkbaars. Heel veel omega 3-vetzuren of bijvoorbeeld vitamine C hebben geen positiever effect dan een kleinere dosis. Sterker, het kan de weerstand zelfs verminderen. Ook bij gezond leven geldt dus: doe alles met mate.

Stres

Overmatige stress heeft een direct effect op het immuunsysteem; het verlaagt de weerstand. Mensen met hevige stress of een burn-out worden eerder ziek. Het is dus ook in Corona tijd belangrijk hevige stress te voorkomen. Blijf niet rondlopen met angst of spanningsklachten, maar zoek hulp.

Positief denken en een goede nachtrust zijn net zo belangrijk.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Voor veel mensen is het veranderen van leefstijl niet zo makkelijk, zelfs als zij gemotiveerd zijn. Bewustwording is natuurlijk belangrijk maar veranderen van gedrag blijft vaak achterwege of lukt niet goed. Terwijl er veel ondersteuningsmogelijkheden zijn. Veel informatie is te vinden op het web. We noemen hieronder enkele goede websites. Maar we willen er ook voor zorgen dat er in Noord Limburg een sterke beweging op gang komt met als doel dat we met z’n allen gaan werken aan een gezonde leefstijl waardoor we in 2025 de gezondste regio (tenminste in Nederland) zijn.

Dit stuk is geschreven door:

Hans Vlek, Wessel Breeuwsma, Linda Jonker, Theo Cleef
Werkgroep vitaal en gezond

 

websites:

www.voedingscentrum.nl

www.andersgezond.nu

www.iph.nl (veel informatie over positieve gezondheid)

www.voedingleeft.nl

www.goedkoopgezondevoeding.nl

www.keerdiabetesom.nl

 

Reageren? info@gezondsteregio2025.nl